20 вересня 2007 р. відбувся черговий науковий семінар Інституту Церковного Права ім. свщмч. Андрія Іщака на тему: «Практика прийняття пожертв з нагоди відправи Божественної Літургії, св. Тайн, освячень, благословень.» Доповідь виголосив ієр. д-р канонічного права Андрій Танасійчук.
Присутні: митр. прот. д-р Михайло Димид, Ірина Пукас, Наталя Малицька, Кивелюк Рената, Бусько Вікторія, Іванка Скиба, Василь Єсип, прот. Роман Іванців, ієр. Тарас Коцюба, ієр. Роман Дутчак, ієр. д-р Олег Хортик, Олег Цимбалюк, д-р Петро Сабат, Володимир Пігічин, д-р Михайло Петрович, д-р Віталій Токар, Тарас Валах.
Семінар розпочався спільною молитвою до Святого Духа. Митр. прот. д-р. Михайло Димид привітав усіх учасників із початком нового циклу канонічних семінарів після літньої перерви і коротко представив біографію доповідача, ієрея Андрія Танасійчука.
У першій половині семінару доповідач лаконічно і детально розкрив тему свого дослідження, яка в ближчому часі буде подана на веб-сайті Інституту Церковного Права. Ієрей Андрій Танасійчук представив свою доповідь у таких тезах: 1) Поняття пожертви; 2) Відправлення Божественної Літургії за померлих; 3) Відправа Божественної Літургії згідно намірення жертводавця; 4) Відправлення Божественної Літургії один або кілька разів в день; 5) Книга реєстрацій замовлених Божественних Літургій; 6) Пожертви з нагоди відправи Божественної Літургії.
Друга половина зустрічі була надзвичайно жвавою, оскільки питання досліджуване ієр. Андрієм Танасійчуком особливо актуальне у пастирському служінні кожного пресвітера. Також пожвавлення у дискусію внесла участь у семінарі літургістів, які окрім канонічної точки зору представляли літургічний підхід до обговорення даного питання. Загалом проблема полягала у тому, що теоретично все було зрозуміло із застосуванням пожертв, але проблема виникала із практичного застосування досліджень доповідача у парохіяльне життя.
Митр. прот. д-р Михайло Димид зауважив, що існує замішання поміж поняттями намірення і поминання, а тому коротко представив присутнім різницю обох цих термінів. Поминання можна акумулювати, а намірення (інтенції) ні.
Наступним питанням було чи є намірення і поминання прив’язані суто до Літургійної Жертви чи будь-якого богослужіння добового кола. Літургіст Василь Рудейко прокоментував це питання таким чином, що у практиці ранньої Церкви на Сході відомо поминання у парастасах чи молебнях, оскільки Євхаристійну Жертву не можна замовити за когось. Д-р Михайло Петрович зауважив, що на Службі Божій людина сама себе жертвує.
Іншим питанням до обговорення було: чи має єпископ право ділити або обмежувати намірення (інтенції). Д-р Віталій Токар відповів, що зобов’язуючий Кодекс Канонічного Права Латинської Церкви чітко забороняє єпископові ділити або обмежувати інтенції, а Кодекс Канонів Східних Церков не має такої ясности.
Зустріч закінчилася спільною молитвою до Богородиці.
митр. прот. д-р Михайло Димид
директор Інституту Церковного Права
Єсип Василь
секретар семінару
|